Hej Jonatan,
Vet inte om jag riktigt kan hjälpa dig bedöma ditt problem, men skriver nedan i hopp om att fler hoppar på och ser din fråga.
ang. fråga 1 känns det som man är påväg mot en omfördelningsberäkning, det finns säkert någon på forumet som kan utföra och bedöma sådan.
ang. fråga 2.
Jag brukar tänka att programmet inte kan göra bättre än indatan. Och indatan är min min mening det största problemet med betonguttorkningsbedömningar, av cementmixer med mineraliska tillsatser så blir ju problemet exponentiellt större. Vid ren OPC el. dylikt så ska bedömningar fungera för även äldre data och programvaror. För byggcement och bascement specifikt – även de nyare varianterna – så är där många nya parametrar men främst fler parametrar. Fler än vad jag känner jag kan kontrollera i indatan. Ex. relationen mellan slagg och flygaskeinblandning, samt effekter där relationen/proportionerna mellan de mineraliska tillsatser är en faktor, hur påverkas tätheten eller ångöppenheten i betongen av en inblandningsfaktor 2:1 eller 1:2 mellan olika tillsatser, och förändras detta med flyttillsatsmedel eller “anti-freeze-behandling”. Generellt sett skulle jag ändå säga att jag har tilltro till PPB och dess sätt att hantera detta. Har du möjlighet att ta reda på betongreceptet så gör det, om du kan få tag på en utökad följesedel ex. Sen verkar det vara några små meningsskiljaktigheter i branschen angående vad som fungerar eller inte, och vem man egentligen kan lita på 🙂
Öppen fråga till någon – Bra om det finns någon på forumet som kanske haft möjlighet att följa upp sina uttorkningberäkningar i PPB med mätvärden och tittat på korrelationen?
Vänligen,
Carl
-
This reply was modified 2 years, 7 months ago by
Carl Dahlström.